Sunday, 15 September 2013

Takut kucing ???


Mungkin ada yang kata buat apa nak takut dgn kucing. Kucing bukannya harimau ke singa ke. Ya.. betul tu. Tapi setiap orang ada fobia tertentu kan. Mereka yang fobia pada kucing dipanggil "Ailurophobia","Elurophobia" atau "Felinophobia". Kenapa saya tiba-tiba post topic ni??.. Hehe.. kerana saya TAKUT KUCING.. hehe..Tapi bukan saya seorang sahaja. Adik2 perempuan saya pun sama. Nak dijadikan cerita antara puncanya fobia saya terhadap kucing. Masa kecil dulu saya mmg suka main dgn kucing. Satu hari mak tengah masak kat dapur, saya main dengan kucing di pintu dapur. Main punya main sekali kucing tu gigit jari saya..hahahah.. Sejak dari itulah bermulanya fobia saya dengan kucing..

Tahap fobia dengan kucing ini bergantung kepada rasa takut mereka terhadap binatang ini. Walaupun kucing adalah binatang yang sangat manja dan comel tapi dek kerana takut mereka menganggap kucing ni umpama harimau yang akan terkam gigit mereka..hehe.. Ada yang tak boleh nampak kucing langsung. Mereka sanggup guna jalan jauh asalkan tak terserempak dengan kucing.. Ada yang tak kisah kucing di sebelah asalkan jangan datang bergesel di kaki..

Cara mengatasi fobia dengan kucing ini adalah kita perlu meminimakan ketakutan kita atau menukar ketakutan ini kepada sesuatu yang comel yang kita nampak dari kucing. Mungkin akan  mengambil masa yang lama tapi ia masih boleh disembuhkan. Kira ok la kan nak anggap kucing comel sebab kucing mmg comel.. Daripada yang takut lipas..hehhe.. sanggup ke nak anggap lipas tu comel..ewww... hihi..

Sekadar perkongsian di petang hari.. 

Mode: Recharging..

Salam sayang,
Hidayah Mohamad


Post a Comment

Info Lain :

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...