Friday, 22 February 2013

Pedih Ulu Hati?? Atasinya dengan Shaklee

Assalamualaikum,

Saya nak share satu cite.. baru2 ni suami rasa pedih2 ulu hati.. minum air byk pun x hilang2 gak.. sampai la tgh mlm dlm jam 12 lebih dah tak tahan sgt dia pun bancuh ESP dan Oren Sunquick dalam shake..selepas minum lebih kurang sejam lebih.. alhamdullillah rasa pedih ulu hati makin berkurang.. sebelum ni tak pernah lagi try ESP bila rasa mcm ni.. alhamdullillah mlm blh tido lena kalau tak mesti rasa sesak je nafas nk tido..

APAKAH PEDIH ULU HATI?

Pedih ulu hati atau "heartburn" merupakan rasa sakit di bahagian atas perut atau dada dan kadangkala sehingga ke bahagian kerongkong. Ia sejenis ketidakhadaman yang biasa. Walaupun kesakitan di alami adalah di bahagian dada, pedih ulu hati tiada kaitan dengan penyakit jantung. Sebaliknya, kesakitan tersebut adalah disebabkan oleh asid perut. Didapati sekurang-kurangnya 30% orang dewasa pernah mengalami pedih ulu hati dengan sekurang-kurangnya 10% mengalaminya hampir setiap hari. Manakala sekurang-kurangnya 25% wanita mengandung mengalami pedih ulu hati atau tanda dan simptom lain yang berkaitan pedih ulu hati.
Ketidakhadaman pula merupakan rasa tidak selesa di bahagian atas saluran gastrointestinal disebabkan oleh pemakanan. Tanda-tanda dan simptom ketidakhadaman termasuklah:
  • Rasa tidak selesa, sakit ataupun kejang di bahagian perut
  • Sendawa
  • Rasa loya dan tiada selera makan
  • Rasa kembung atau penuh di bahagian perut

Pedih ulu hati terjadi apabila asid perut tertolak naik ke bahagian esofagus (refluks) dan menyebabkan iritasi pada lapisan esofagus.  Refluks ini terjadi disebabkan oleh injap yang memisahkan esofagus dan perut tidak tertutup dengan sempurna.
Pedih ulu hati biasanya terjadi dalam masa 30 hingga 60 minit selepas makan. Kesakitannya meningkat apabila berbaring, membongkok ke depan atau apabila mengalami kesukaran membuang air besar. Rasa sakit biasanya berkurang dalam keadaan berdiri tegak, meminum air atau menelan air liur ataupun mengambil antasid (peneutral asid dalam perut).
FAKTOR DAN RISIKO :
  • Mengambil makanan yang melemahkan otot injap esofagus seperti makanan pedas, berempah dan coklat.
  • Pengambilan alcohol dan kafein.
  • Makan dalam kuantiti yang banyak dan tidak mengunyah dengan perlahan.
  • Melakukan aktiviti fizikal sejurus selepas makan.
  • Diet rendah serat.
  • Mengalami tekanan dan kemurungan.
  • Berlebihan berat badan.
  • Memakai sesuatu yang ketat di bahagian pinggang (contohnya tali pinggang yang ketat).
  • Mengandung.
  • Merokok.
  • Ubat-ubatan tertentu (contohnya, aspirin, ubat anti keradangan jenis bukan steroid (NSAIDs), alendronate, risedronate, doxycycline, minocycline).

Credit Info : Know your medicine
 
SUPLEMEN SHAKLEE YANG SESUAI :


Diperlukan dalam pembinaan sel-sel baru dan organ yang sihat. Protein dapat mengurangkan kemahuan tubuh badan kita untuk mengambil makanan yang bergula dan berkanji.


Diperlukan untuk pencernaan yang sihat dan menukarkan gula kepada tenaga. 















Untuk sebarang info mengenai produk dan juga order sila hubungi saya SMS/WhatsApp/Viber di 019-9835090 atau anda boleh emailkan terus kepada hidayahmohamad83@gmail.com 

- Hidayah Mohamad-
 

Post a Comment